Fem årsager til at crowdfunding fungerer

|Posted by | Aktuelt, Alle opslag, Lån
Tags: , , , , , , , ,
Gem årsager til crowdfunding

Crowdfunding opnår stadig større popularitet i Danmark. Her er fem årsager til at den alternative lånemetode er blevet en succes.

Har du en iværksætterdrøm eller en håb om at netop din gode ide bliver en succes? Det kan lade sig gøre at finde økonomisk opbakning til dit projekt uden at skulle gennem besværlige låneprocedurer i banken. Her kan du få et indblik i hvilke muligheder der er for at finansiere et projekt gennem crowdfunding og crowdlending, og et indblik i hvorfor nogle af brugerne bevæger sig væk fra de traditionelle banklån over på alternative platforme.

Det er trygt

Crowdfunding og crowdlending er en måde at finansiere en ny virksomhed eller et projekt gennem små mængder af kapital fra et stort antal investorer. Når en virksomhed eller iværksætter opretter en kampagne, fastsættes et konkret mål for, hvor meget der skal indsamles. Beløbet indhentes gennem de brugere, der donerer penge til kampagnen på crowdfunding-sitet. De donerede beløb kan variere i størrelse. Der er intet krav om at det skal være svimlende summer, men kan være alt fra en tier til flere tusinde kr., der smides i puljen. Modsat almindelig investering er der ikke forbundet samme risiko ved at støtte et crowdfundingprojekt. Opnår kampagnen ikke det fastsatte mål, gives bidraget nemlig retur til yderne, så de ikke taber penge på et fejlslagent projekt.

Det viser om din idé holder vand

Alle kan få en god idé, men det er ikke alle ideer, der kan finde fodfæste på markedet. Crowdfunding er en god måde at få valideret et projekt. Hvis folk er villige til at støtte kampagnen, er der også god mulighed for at de vil blive ved med at støtte i fremtiden. Er der derimod ikke opbakning til projektet, står man ikke med håret i postkassen nede i banken, når man har lånt og brugt for mange penge på noget, der viste sig at være et massivt fejlskud.

Læs også: Sådan skal du forstå dit dataforbrug

Det er nemt

Det er blevet sværere at optage et lån i banken, og det er bestemt ikke rart at være tvunget til at tigge bankrådgiveren om at få forhøjet kassekreditten for tyvende gang. At ansøge om lån er en langvarig og usikker proces, som kan tage pusten fra selv den mest drevne ildsjæl. Crowdfunding nivellerer derimod hierarkierne, så banken ikke står med magten til at aflive et projekt, før det overhovedet er søsat. Derudover kan kampagnes skydes igang hurtigt. Det er ikke nødvendigt at have udarbejdet en fejlfri forretningsplan, da man hurtigt kan pitche projektet til et kæmpe netværk af entreprenører og investorer gennem crowdfunding-platformen.

Det styrker et brand

Selvom de forskellige crowdfunding-platforme kræver en lille procentdel af det indsamlede beløb, er der gode muligheder for at få skabt en masse opmærksomhed omkring et brand. Investorer fra forskellige steder i verden bruger platformene til at undersøge hvilke kreative projekter, der skyder op. Det gør det nemt at få opmærksomhed og feedback fra de brugere der kommer i kontakt med projektet. Det er også nemt at dele kampagnerne på de sociale medier, så de kommer ud til et stort publikum uden at det koster en krone. Går projektet godt, er det ikke utænkeligt at det får en masse opmærksomhed. Både danske Airtame og den danske designer Nicholas Nybro, har fået opmærksomhed i medierne på grund af deres succesfulde crowdfunding-kampagner.

Det fremmer iværksætteri

Crowdfunding gør det nemt for både investorer og iværksættere til at opdage hinanden. På den måde skaber det muligheden og potentialet til at øge iværksætteri, ved at udvide puljen af investorer hvorfra der kan rejses kapital, og dele de gode ideer og kreative initiativer med hinanden.

Læs også: Sådan undgår du at optage et lån, du får svært ved at betale tilbage

Crowdfunding i de kreative brancher

Crowdfunding er blevet ekstremt populært. Siden amerikanske Kickstarter blev lanceret i april 2009, har næsten 100.000 kampagner haft succes med at opnå finansiering. Men det er først rigtig slået igennem i Danmark de seneste år. Specielt er det populært blandt iværksættere med kreative projekter, som søger økonomisk støtte til at få sat gang i maskineriet. Der har længe været flere amerikanske platforme, hvoraf de mest kendte og største er Kickstarter og Indiegogo, men i 2011 kom Danmarks første reward baserede crowdfunding–platform booomerang.dk til.

For to år siden bad danske Airtame om lidt mere end 800.000 kr. på Indiegogo, for at få gang i udviklingen og produktionen af en streamingsteknologi, som gør det muligt at dele præsentationer uden at kabler og USB-stik. Projektet endte med at indsamle svimlende 7 mio. kroner.

I Danmark er modebranchen også begyndt at omfavne den forholdsvist nye trend. Tidligere i dag, fredag d. 5. februar, viste den danske designer Nicholas Nybro sin kollektion under Copenhagen Fashion Week. Hans modeshow på Københavns Rådhus er finansieret gennem crowdfundingportalen Kickstarter, hvor hans kampagne blev støttet med 67,460 kroner. Et beløb, der gjorde det muligt for den København-baserede designer at få sit show i programmet. Selvom det er helt nyt i den danske modebranche, har udlandet allerede taget godt imod trenden. Topmodellen Andreja Pejics dokumentarfilm, musikgruppen TLCs kommende album, og indie-magasinet Poppels fødsel, har alle det tilfælles, at de er blevet finansieret gennem Kickstarter.

Crowdfunding

Udviklingen af låneformer skaber bedre rammer for iværksættere

Tilbage i 2014 vedtog det britiske parliament ved lov, at bankerne obligatorisk skal henvise de afviste låneansøgere til alternative låneplatforme. Et tiltag der i stor stil har været til gavn for startups og mindre virksomheder, som muligvis ikke har været bekendt med de alternative låneplatforme. Udviklingen har givet inspiration til Danmark og andre lande.

Danske Bank offentliggjorde i starten af januar, at de er i gang med et pilotprojekt, hvor erhvervskunder kan få finansiering gennem crowdlending. Projektet laves i samarbejde med en ekstern partner, som kan formidle kontakten med mulige långivere udenfor banken. Dog begrænses projektet på nuværende tidspunkt til kun at være rettet mod eksisterende erhvervskunder.

Flere alternative låneplatforme ser dagens lys

Platforme som Lendino og Flex Funding har allerede udlånt flere millioner af kroner til mindre virksomheder. De udbudte lån varierer i størrelse alt efter virksomhedens behov. Der kan lånes beløb fra 100.000 kr og helt op til 1,9 millioner kr., som er Lendinos hidtil største udlån, der sidste år satte danmarksrekord. Da netop långivere og låntagere får en betydelig bedre rente, har det ikke været svært at tiltrække begge parter. Renterne på udlån ligger generelt et sted mellem 6-7 pct. i gennemsnit, afhængig af beløb, kreditværdighed og låneperiode.

Tre forskellige former for crowdfunding

1. Crowdfunding-donationer
Donationer fungerer ved at en virksomhed fastsætter hvor stort et beløb de skal bruge, for at kunne realisere et givent projekt. Dette beløb indhentes ved, at folk kan gå ind på crowdfunding-sitet og donerer et beløb. Typisk fungerer det således, at det ønskede beløb skal nås indenfor en konkret tidsramme, og hvis det fulde beløb ikke nås, bliver pengene givet tilbage til bidragyderne. Denne form bruges til at skaffe kapital helt uden omkostninger, og projekterne er oftest idéer som tjener et formål, der er til gavn for en stor gruppe mennesker.

2. Crowdfunding-rewards
Reward-modellen er måske den, der benyttes allermest. Modellen tillader virksomhederne at tilbyde deres produkt eller service som belønning for at støtte deres projekt. Rewarden giver ofte et større incitament til at støtte et projekt, da bidragyderne får noget konkret for det investerede beløb.

3. Crowdlending
Også betegnet som P2B/Person-to-Business, betyder, at investorer kan låne penge direkte til virksomheden mod en procentdels ejerskab i samme virksomhed. Her er der typisk flere investorer om at låne til en enkelt virksomhed. Denne model er alternativet til almindelig bankfinansiering. Låneplatformen kreditvurderer låntagerne personligt. Renten fastsættes på baggrund af en vurdering af låntagers privatøkonomi. Selve vurderingen udarbejdes på låneplatformen.

Vær opmærksom, hvis du vælger at gå udenom om banken

Det måske vigtigste at være opmærksom på, er, hvorfor man eventuelt har fået et nej fra banken. Det kan være, det er blevet vurderet at du ikke kan betale lånet tilbage. Vurdér dermed også om det du låner til, kan give dig et afkast i længden – dette gælder især for lån til opstart af virksomheder. Vurdér om renten er rimelig i forhold til andre steder på markedet. Sørg for at gennemlæse kontrakten grundigt. Betingelserne kan ofte være skruet sådan sammen, at der kan komme uforudsete omkostninger, hvis du fx gerne vil ud af lånet før tid da der muligvis kan være store indfrielses-satser.

Vælger du at undersøge mulighederne for lån i banken, kan du med fordel sammenligne lån på Samlino.dk, hvor du finde udbydere såsom Nordea, Arbejdernes Landsbank og BankNordik. Uagtet din beslutning, anbefaler vi altid at du gør dig bekendt med markedet. Optager du et lån, er det også en god idé hvis du tænker over hvordan du vil tilbagebetale dit lån. Skulle du sidde inde med flere spørgsmål inden du springer ud i dit iværksættereventyr kan du med fordel kigge her.

Hav styr på dit regnskab

Uanset om du lykkes med at få et lån i banken eller via en alternativ låneudbyder, så er det afgørende for din virksomheds fremtid, at du har helt styr på økonomien. Derfor bør du have et regnskabsprogram, så du altid har et opdateret overblik over, hvilke indtægter og udgifter du har i din virksomhed. Du kan eksempelvis bruge Billy Regnskabsprogram, som har udviklet et brugervenligt program, der er særligt udviklet til at gøre regnskab nemt for iværksættere og selvstændige.

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *