Efterårets ændringer i bilafgifterne menes at være en af hovedårsagerne til, at salget er eksploderet i Danmark i januar.
Januar måned har sat rekord i salget de såkaldte plug-in hybridbiler, der både har traditionel forbrændingsmotor og en elmotor, der skal lades op i stikkontakten, viser nye tal fra De Danske Bilimportører, som brancheorganisationen Bilbranchen har offentliggjort i sit månedsblad.
356 nye plug-in hybridbiler
I januar måned blev der indregistreret 356 nye plug-in hybridbiler, hvilket er mere en halvdelen af samtlige salg i 2017, hvor der blev solgt 621.
Ifølge brancheeorganisationen skyldes den store efterspørgsel hovedsageligt efterårets ændringer i bilafgifterne, der belønnede brændstofeffektive biler samt et større udbud og generel positiv omtale af plug-in hybridbiler, der hidtil har stået i skyggen af de mere simple hybridbiler, der ikke behøver at blive ladet op med en ledning.
– Det har bidraget positivt til salget. Hybridbilerne bygger på dyrere teknologi, så de har nydt godt af, at man har sænket den prisbaserede afgift. Og især den seneste sænkning i efteråret har været god for bilerne, fordi man har valgt at belønne de brændstofeffektive biler, siger Thomas Møller Sørensen, der er direktør i brancheorganisationen Bilbranche, til Ekstra Bladet.
Det er især private bilkunder, der har taget plug-in hybridbilerne til sig, da cirka 70 pct. af nyregistreringerne i januar måned var til private, hvilket er en stigning i forhold til 2017, hvor omkring halvdelen blev solgt til private.
De mest populære plug-in hybridbiler herhjemme er Kia Niro og VW Golf GTE.