Finansloven blev i dag indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance. Et af de centrale punkter i aftalen er en lettelse af registreringsafgiften fra 180 % til 150 %. Afgiftslettelsen gælder dog kun den del af bilen, der overstiger mere end 81.700 kroner.
Registreringsafgiften sænkes
Den første sænkelse af registreringsafgiften siden oprettelsen i 1924 blev i dag vedtaget. Afgiftslettelsen træder allerede i kraft i morgen fredag, for ikke at sætte bilmarkedet i stå i resten af 2015.
Afgiftslettelsen vil især favorisere de større biler, da biler til en værdi på under 81.700 kroner allerede i dag kun beskattes med 105 %. Det gør markedet for større familiebiler mere attraktivt i forhold til tidligere.
Læs også: Så meget kan du spare på din bilforsikring
Den populærere Skoda Octavia 1,4 TSI falder eksempelvis fra en pris på 308.000 kroner til 292.877 kroner, hvilket er en besparelse på 15.123 kroner. Til sammenligning falder Danmarks mest populære bil, Volkswagen Up, slet ikke i pris. Se oversigten over hvor billig netop din bil bliver med den sænkelsen af registreringsafgiften i tabellen nedenfor:
Læs også: Gradvis indfasning af registreringsafgift på elbiler
Hvis du vil udnytte afgiftsnedsættelsen til at købe en ny bil, kan du allerede nu begynde at overveje, hvor du skal forsikre den. Der er ofte flere tusinde kroners forskel mellem bilforsikringer, og det er derfor en god idé at sammenligne udbudene, inden du køber. Her på Samlino.dk kan du sammenligne bilforsikringer fra store såvel som små forsikringsselskaber. Vi sammenligner alt fra Nykredit Forsikring til Nem Forsikring.
Øget beskæftigelse
Lettelsen af registreringsafgiften forventes at give et provenutab på 350 millioner kroner i 2016, som falder til 260 millioner kroner i 2019. Til gengæld kalkulerer Finansministeriet, at afgiftsnedsættelsen vil forøge beskæftigelsen med 700 personer grundet de afledte affekter.
Bilbranchen glade for afgiftslettelse
En samlet bilbranche hilser naturligt lettelsen af registreringsaften velkommen. Danske Bilimportører forudser, at det kommer til at betyde en øget interesse for større biler til gavn for sikkerheden, miljøet og den enkelte forbruger.
”Det er første gang man har lettet på registreringsafgiften siden den blev indført i 1924. Så det er vi naturligvis meget glade for, og vi kvitterer for det politiske mod, det har krævet at få gjort noget ved den tårnhøje afgift”, siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, til Berlingske.
Tjek også: Så meget betyder din alder for prisen på din bilforsikring
De danske bilisters interesseorganisation tilslutter sig. De mener, at afgiftsnedsættelsen er logisk set ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt:
”Det er glædeligt og tiltrængt, at der nu er politisk flertal for at gøre noget ved den høje danske registreringsafgift. At det sker ved at sænke den høje sats, er også fornuftigt. Dels er det de større og dyrere biler, der er mest overbeskattet, dels er det i de nye miljø- og sikkerhedsteknologi kommer først på markedet. Dertil kommer, at det rent samfundsøkonomisk også er her, en sænkning giver mest mening”, siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM til Berlingske
Comment