Når en bil er blevet over fire år gammel, så skal den til et periodisk syn hvert andet år. Dette er for at sikre, at alle biler, der færdes på vejene, er i en sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Vi har lavet en guide med en oversigt over de punkter, som bliver kontrolleret, når din bil skal synes.
Læs også: Gør din bil vinterklar
Stelnummer
Som det første bliver stelnummeret på bilen kontrolleret i synshallen. Nummeret skal være så tydeligt, at man kan læse det uden problemer. Hvis det er ved at ruste væk, så kan et godt tip være at prøve og rense det med en stålbørste, før du kører ind til synsprøven. Såfremt du ikke kan finde stelnummeret, skal du kontakte Told og Skat eller dit motorkontor for at få en attest, der giver dig tilladelse til at få indhugget et nyt stelnummer. Stelnummeret sidder typisk på typepladen i motorrummet, hvor motorrummet og kabinen skiller.
Lys og lygter
Næste skridt i synstesten går ud på at tjekke om bilens lys og lygter virker. Her er tale om både fjernlys, nærlys, positionslys, baglys, baklys, stoplys, nummerpladelys og eventuelle fjernlysprojektører eller tågelys. Derudover skal lygteglassene være intakte og uden eksempelvis stenslag i glasset. Det vil være fordelagtigt at tage forbi et autoriseret værksted før synet, for at få lygterne justeret korrekt.
Bilruder
Hernæst bliver ruderne på bilen kontrolleret. Synstesten ligger mest fokus på frontruden, og du bør derfor fjerne alle klistermærker og lignende, som sidder i synsfeltet. Synsfeltet er defineret som det område, hvor viskerne har sin kørebane. Yderligere må frontruden ikke have mange ridser eller stenslag, da den så ikke vil kunne færdiggøre et syn.
Anhængertræk
Såfremt at du har et anhængertræk på din bil, vil det blive testet, om den kan afmonteres, hvis det er muligt på den type træk. Ligeledes kontrolleres det, om stikdåsen virker korrekt.
Instrumenter
Herefter bliver dine instrumenter på bilen kontrolleret af synsfolkene. Her er tale om instrumenter som horn, advarselsblink, sprinkler m.m.
Derudover skal alt det ekstraudstyr, som der er blevet monteret på din bil, virke. Det kunne eksempelvis være hvis du har monteret et par tågelygter, så skal de være intakte og fungere.
Tjek også: 3 typiske klager over bilforsikring
Motorrum
Når motorrummet bliver tjekket, er der fokus på, om du har fastspændt batteriet. Bilbatteriet må ikke kunne løsrive sig, så det kan falde ud i tilfælde af, at bilen skulle køre galt og vælte rundt. Det kan være farligt, hvis batteriet falder ud og antænder benzindampe. Endvidere bliver benzinslangerne inspiceret, da de ikke må være for gamle eller møre i det. Derudover må din bil ikke have unødig oliespild fra dens motor af miljømæssige årsager.
Bremser
Både forbremser, bagbremser og parkeringsbremsen bliver afprøvet og testet i bremseprøvefeltet. I bremseprøvefeltet tester man skævbremsning og variation i bremsekraften på hvert eneste hjul.
Reglerne er sat til, at skævbremsningen maksimalt må være 30 % på parkeringsbremsen og 20 % på fodbremsen.
Selvom det lader til, at dine bremser umiddelbart bremser lige, så kan det være fordelagtigt at tage et smut forbi et autoriseret værksted inden synet og lige få kontrolleret bremserne, så de kan blive klargjort i tilfælde af, at de ikke skulle være optimale.
Undervogn
For at inspicere undervognen bliver bilen kørt op på en lift. Her bliver bærekuglerne, styrekuglerne, diverse bøsninger og aksler tjekket for slør eller andre former for defekter. Endvidere kontrolleres det, at bremserne ikke hænger, hvilket betyder, at hjulene skal kunne dreje ubesværet rundt.
Dæk
Dækkene på bilen bliver ligeledes inspiceret. Reglerne siger, at rillerne på dækket, der sidder i små forhøjninger, ikke må slides ned til det resterende dækmønster. Dog tilrådes det, at man skifter dæk, før dækkene når helt ned til slidindikatorerne, da bilens vejgreb faktisk bliver væsentlig nedsat i vådt vejr, og det går ud over din egen sikkerhed. Udover dækrillerne bliver dæksiderne også kontrolleret. Dækkene må ikke have udprægede revner, da der vil være fare for dækeksplosion – revner på dækkene ses typisk på meget gamle dæk.
Rust
Hvis din bil har væsentlig rust i de bærende dele, kan den ikke gennemføre synet. De bærende dele på en bil er vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene.
Miljøkontrol
Af miljømæssige årsager bliver bilens udstødningsgasser kontrolleret for højt indhold af skadelige gasser. Her er det ligeledes fordelagtigt at tage forbi et autoriseret værksted og få kontrolleret udstødningsgassen, inden du kører til synstesten.
Prøvekørsel
Afslutningsvis bliver din bil prøvekørt for at undersøge, om der skulle være nogle defekter eller mangler, som ikke er blevet opdaget under syn.
Læs også: Pristjek: Kraftigt fald på bilforsikring
Godkendt, betinget godkendt eller ikke godkendt
Bliver bilen godkendt, betyder det, at synsfolkene ikke fandt nogle defekter eller mangler ved køretøjet, som udgør en væsentlig fare for sikkerheden.
Hvis bilen bliver betinget godkendt, betyder det, at bilinspektionen fandt frem til nogle få, men ikke alvorlige, defekter. Det betyder dog, at disse defekter skal rettes omgående, før at din bil er lovlig, men du behøver ikke at fremvise bilen igen.
Såfremt din bil ikke bliver godkendt, skal bilen på værksted for at få rettet på manglerne og defekterne, og skal herefter fremvises til en synstest igen, før den er lovlig. Hvis manglerne på bilen er så alvorlige, at bilen bliver livsfarlig at køre rundt i, kan der udstedes et kørselsforbud, hvilket betyder, at bilen skal hentes med autotransport eller lignende.
I nogle tilfælde kan det være for bekosteligt at reparere en meget gammel bil, og det kan bedre svare sig at købe en lille ny, energieffektiv model. Hvis du er på udkig efter en ny bil, kan du måske have interesse i at sammenligne priser på billån. Hvis du allerede har en bil, kan du på samlino.dk sammenligne forsikringstilbud for at finde ud af, om du har den billigste bilforsikring. Her sammenligner vi selskaber såsom IDA Forsikring og Tryg.