3 typiske klager over bilforsikring

|Posted by | Alle opslag, Bilforsikring, Tips og tricks
Tags: , , , , ,
Ankenævnet behandler hvert år over 2000 klager. Her er de tre typiske klager over bilforsikring.

Ankenævnet behandler hvert år over 2000 klager. Her er de tre typiske klager over bilforsikringer.

Vi danskere er gode til at klage, når vi føler os uretfærdigt behandlet – det gælder også, når det kommer til forsikringer. Få her et overblik over, hvad vi oftest klager over i forbindelse med motorkøretøjsforsikring, herunder bilforsikring, og bliv klogere på hvilke klager der sjældent får medhold.

Det klager vi over

Ankenævnet behandler hvert år over 2000 klager, hvorfor de har valgt at beskrive en række forskellige situationer, som giver anledning til mange klager. Formålet med det er, at give dig et bedre grundlag, hvis du overvejer at klage over en afgørelse, dit selskab har truffet.

Når det kommer til motorkøretøjsforsikring, eller det vi kender som bilforsikring, motorcykelforsikring osv., er der tre forskellige forhold, som giver anledning til særligt mange klager. Det drejer sig om:

1. Skyldfordeling
2. Rette bruger/ ejer
3. Reparationsomfanget af modpartens skade
Disse tre forhold vil blive uddybet i det følgende.

Læs også: De 5 mest almindelige bilskader

Skyldfordeling

Forsikringsselskabernes ansvarsfordeling efter sammenstød mellem to motorkøretøjer giver anledning til rigtig mange klager. Der er dog ikke ret mange klagere, der får medhold, da forsikringsselskaberne har mange års erfaring med afgørelse af denne slags sager. Det betyder, at der for de fleste færdselssituationer findes en praksis for skyldfordelingen.

Rette bruger eller ejer

Prisen på en bilforsikring afhænger i høj grad af, hvor mange år forsikringstageren har kørt skadesfrit – jo flere års skadesfri kørsel, desto billigere bilforsikring. Det kan derfor være rigtig dyrt at forsikre sin bil som ung og uerfaren bilist. Det har fået mange til at lade bilen indregistrere i forældrenes navn samt tegne forsikringen i forældrenes navn. Hvis bilen i virkeligheden ejes og anvendes af sønnen eller datteren, snyder man altså forsikringsselskabet for det beløb, forsikringsselskabet har ret til. Det betragtes som bedrageri, og hvis det opdages – hvilket det ofte gør i selve skadesituationen – får det konsekvenser for skadeopgørelsen. Den udbetalte erstatning vil således være markant lavere, end den erstatning den pågældende forælder normalt ville få udbetalt.

Se også: Skadet bil? Her er dit erstatningskrav

Reparationsomfanget af modpartens skade

Der klages ofte over, at modparten har fået repareret mere end den skade, der blev forvoldt. Efter skaden er sket, er der dog en fagmand, der kigger på den og bedømmer, hvad det vil koste af udbedre skaden. Når skaden er bedømt, er det ikke muligt for forsikringsselskabet at påberåbe sig, at skaden ikke stammer fra uheldet, når det alene bygger på forsikringstagerens forklaring.

Du kan læse meget mere om hvilke ting, der typisk bliver klaget over på ankeforsikring.dk, samt hvilke klager der oftest bliver afvist.

Læs også: Værdiforringelse ved skade af køretøj

Der kan være mange penge at spare ved at sammenligne priser på forsikringer og skifte til det alternativ som dækker dine behov bedst. Hos Samlino.dk tror vi på vigtigheden af at  finde en forsikringsselskab som værner om bilisten. Derfor er det en mulighed at vælge forsikringer fra Danmarks bedste selskaber, eksempelvis Tryg, Codan og FDM.

 

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *