Derfor kan du aldrig finde en P-plads i København og Aarhus

|Posted by | Alle opslag

Københavns og Aarhus Kommune sælger flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser til, viser en opgørelse fra Samlino.dk.

De senere år har mange bilister med bopæl centralt i Aarhus og København oplevet prisstigninger for at kunne købe en licens til at parkere bilen i deres nærområde.

Men selvom prisen er steget, er det ikke blevet nemmere at finde en ledig parkeringsplads. For samtidig med prisstigningerne har begge kommuner solgt så mange parkeringslicenser, at der i dag er samlet overbelægning i begge byer.

Det viser en opgørelse fra begge kommuner, som sammenligningsportalen Samlino.dk har analyseret.

Værst står det til i Aarhus Midtby, hvor den samlede overbelægning lyder på 122.99 procent, mens tallet i København er på 102.53 procent.

I 2016 var der i København overbelægning i 10 ud af 17 parkeringszoner, og for at imødegå problemet blev det besluttet, at lave færre og større parkeringszoner, så der i dag kun er 9.

Men trods indsatsen er der i 2018 overbelægning i 6 ud af 9 zoner.

I København står det værst til i licenszone Christianshavn (CH) og Ydre Østerbro (YØ), hvor der er solgt henholdsvis 138.50 og 117.24 parkeringslicenser for hver 100 parkeringspladser.

Problemerne har tidligere ført til store diskussioner på Københavns Rådhus, hvor Jacob Næsager (C) i 2015 sammenlignede det med bedrageri.

Jeg synes, det er dårlig stil af Københavns Kommune, at man sælger licenser til pladser, der ikke findes. Man kan altså ikke modtage pengene med den ene hånd uden at ville levere modydelsen. Havde det været en biografejer, der havde solgt flere billetter, end der var sæder, så var han jo blevet sat i spjældet for fusk og bedrageri«, sagde han til Politiken i 2015.

I Aarhus havde man allerede i 2015 en overbelægning på 108.61, men det tal er altså på få år steget til næsten 123 procent.

Faktisk er der kun tre parkeringsområder i Aarhus, hvor der ikke er overbelægning, og særligt beboere i området ved Mølleengen og Frederiksbjerg må kæmpe hårdt for at finde ledig parkering. Her er overbelægningen på henholdsvis 184.50 og 158 procent.

Fakta om beboerparkering i Aarhus:

  • Samlet belægning på parkering: 122.99 procent
  • Overbelægning i fire ud af syv parkeringsområder i Aarhus Midtby.
  • De fire områder har en overbelægning på mellem 138.27 til 184.5 procent
Prisudvikling for en årlig beboerlicens i de syv parkeringsområder i Aarhus:
2005 – 2012 240 kroner
2013 – 2018 265 kroner
2018 – 500 kroner (dog gratis til elbiler og brintbiler)

 

Fakta om beboerparkering i København:

  • Samlet belægning på parkering: 102.53 procent
  • Overbelægning i seks ud af ni parkeringszoner
  • De seks parkeringszoner har en overbelægning på mellem 100.44 og 138.55 procent
Prisudvikling for en årlig beboerlicens i de ni parkeringsområder i København:
2009 190 kroner
2010 690 kroner
2012 705 kroner
2013  715 kroner
2014 720 kroner
2015 730 kroner
2016 740 kroner
2017 730-1150 kroner (miljødifferentieret)
2018 745-1175 kroner (miljødifferentieret))

Kilder: Center for Parkering, Center for byudvikling og Mobilitet

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *