Har du fået elektronik i gave, og er der fejl på det? Så er det vigtigt, at du som forbruger kender dine rettigheder. Derfor giver vi dig her et overblik over, i hvilke tilfælde du er dækket af henholdsvis købeloven og forsikringen, og i hvilket omfang.
Det dækker købeloven
Hvis der viser sig en fejl på dit elektronik – eller en hvilken som helst anden vare – inden for to år efter leveringen, skal du klage til forhandleren, også selvom fejlen måtte være dækket af en forsikring eller serviceaftale.
Hvis fejlen er dækket af købelovens regler om reklamationsret eller af en garanti, er det forhandleren eller garantigiveren, der skal betale for udbedring af fejlen. Hvis du har reklameret over en mangel inden for to år efter leveringen af varen, gælder det i øvrigt, at du fortsat kan klage efter udløbet af de to år, hvis samme fejl opstår inden for ti år. Sørg dog for at reklamere hurtigst muligt efter at du har identificeret fejlen og senest tre år efter.
Læs også: Er en elektronikforsikring nødvendig?
Forskellen mellem reklamationsret og garanti
Mange forveksler ofte reklamationsret og garanti, men der er en klar forskel på de to begreber. Reklamationsretten er den ret, som købeloven giver dig til at klage over fejler og mangler ved en vare, du har købt. En garanti derimod skal stille dig bedre end reklamationsretten og er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig som en ekstra service.
Eftersom det er frivilligt for den erhvervsdrivende at give dig garantien, bestemmer den erhvervsdrivende også selv, hvor omfattende garantien skal være. Garantien kan imidlertid aldrig erstatte din reklamationsret, men vil være en slags supplement til denne.
Læs også: 4 tips til online shopping
Det dækker forsikringen
Ud over din obligatoriske reklamationsret har du mulighed for at tilkøbe en elektronikforsikring som tillæg til din indboforsikring eller i butikken, hvor du køber varen.
Det varierer, hvad de forskellige elektronikforsikringer dækker, men typisk dækker forsikringen ikke bare tekniske fejl men også skader, som du selv forvolder, for eksempel ved at tabe din telefon eller spilde kaffe ud over din computer. Tag kun forsikringen i brug i lignende tilfælde hvor reklamationsretten ikke dækker.
Når reklamationsretten er udløbet efter to år, kan du desuden bruge din forsikring, så længe den løber. Har du ingen forsikring, og er din 2 års reklamationsret overskredet, må du selv betale for eventuelle reparationer af dit elektronik.
Se også: De studerende dropper forsikringerne
Husk at du også kan sammenligne bilforsikring på Samlino.dk. Så spiller alle dine forsikringer. Vi sammenligner tilbud fra hele markedet blandt andet Lærerstandens Brandforsikring og Alka. Du kan sammenligne i dag ved at klikke her.