Regeringen har sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre besluttet gradvidst at hæve registreringsafgiften for elbiler. Indfasningen betyder, at der fra 2020 skal betales fuld registreringsafgift.
Se også: Fem biler der kører langt på literen
Aftalen, om den gradvise indfasning, betyder, at man fra årsskiftet skal betale 20 % af den normale registreringsafgift på biler. Registreringsafgiften vil i de efterfølgende år gradvist stige, så de når det normale niveau i 2020. Der var ellers planlagt en hårdere indfasning af afgifterne, men et ønske om fortsat udbredelse af elbiler i Danmark er grunden til den mere lempelige overgang ifølge skatteminister Karsten Lauritzen:
”Jeg glæder mig over, at det er lykkedes regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget at skabe ro om rammevilkårene for elbiler fremadrettet. Det er sket i 11. time, men vi har fundet en god løsning, der balancerer hensynet til fortsat udbredelse af elbiler i Danmark, hensynet til statskassen, samt hensynet til ret og rimelighed på bilmarkedet, fortæller han i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet”.
Tesla hårdest ramt
Der er stor forskel på, hvordan indfasningen rammer de forskellige elbiler. Der er i aftalen nemlig lavet et loft, der betyder, at allerede fra 2016 skal alle biler betale fuld registreringsafgift af det beløb, der overstiger 800.000 kroner. Det vil primært ramme den populære, men også dyre, Tesla, der allerede fra årsskiftet står til en prisstigning på hele 683.000 kroner for en Tesla S P85D. Det er en stigning på hele 81 procent. En Wolksvagen Up derimod holder prisen i det første år grundet et bundfradrag i registreringsafgiften på 10.000 kroner for elbiler i 2016 og 2017.
Tjek også: Ny registreringsafgift: Så billig bliver din bil
Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Pedersen, udtaler til Politiken, at det har været en klar prioritet at favorisere de mindre elbiler:
”Det, vi har lagt vægt på undervejs, er, at når regningen skal betales, skal det ikke blive meget dyrere for folk, der gerne vil købe en almindelig familiebil, og at små elbiler fortsat har en pris, der minder om den i dag. Den mindste model har simpelthen den samme pris de næste to år, fortæller han, med henvisning til bundfradraget i registreringsafgiften, som betyder, at mindre elbiler ikke vil bliver ramt lige så hårdt af afgiftsstigningen”.
Læs også: Disse skattefradrag har du ret til
Nogle når at slippe
Har du været forudseende og har underskrevet en bindende købsaftale inden den 8. oktober 2015, slipper du helt for registreringsafgiften – også selvom din elbil først leveres i 2016. Bilen skal dog senest indregistreres 1. juli 2016, for at du slipper for afgifterne.
Læs mere om den nye aftale her.
Skal du have en ny forsikring til din nye elbil, så kan du let og overskueligt sammenligne priser på vores hjemmeside. Her sammenligner vi forsikringsselskaber såsom Bauta Forsikring og IDA Forsikring. Så kan du finde den bedste løsning til netop dig.