Hvert år får landets autoværksteder tusindvis af henvendelser fra bilejere, som har observeret, at en af bilens advarselslamper i kontrolpanelet lyser. Det behøver ikke være alvorligt, bare fordi en advarselslampe lyser, men det kan blive alvorligt, hvis man ignorerer advarslen og blot kører videre.
En bil er udstyret med en lang række forskellige advarselslamper, der alle indikerer, at noget er galt med bilen. Nogle advarselslamper kan både lyse gult/orange og rødt.
Lyser lampen gult eller orange, så er det et signal om, at du skal være opmærksom på en mulig fejl, og sørge for at standse bilen, undersøge fejlen, og for at få bilen på værksted indenfor en overskuelig fremtid.
Lyser advarselslampen derimod rødt, bør du straks standse bilen og tilkalde hjælp.
Det kan være en god idé at du sørger for at have den rigtige forsikring, før uheldet er ude: Sammenlign bilforsikring her.
Lyt til bilens advarsler
Vendinger som ’Alle de røde advarselslamper lyste’ eller ’han overså alle advarselslamper’, duer nemlig bare ikke, når det gælder din bil.
Der kan sagtens være tale om en harmløs fejl, når en advarselslampe lyser, men hvem tør løbe risikoen og bare køre videre med risiko for, at der er noget helt galt.
De fleste bilejere er da også fornuftige nok til at køre forbi værkstedet og få tjekket, hvad som er galt med bilen, men det viser sig faktisk, at der også er mange, der helt vælger at overse advarselslamperne.
Hører du til den sidste gruppe, kan det i sidste ende komme til at koste dyrt. Derfor lyder opfordringen også fra landets værksteder. Lyser der en advarselslampe, så stop bilen før det er for sent.
Læs også: Autohjælp – alt du skal vide!
De vigtigste lamper er de farligste
Advarselslamperne i din bil har ikke alle sammen lige stor betydning. Skal de rangeres efter vigtighed, så er olielampen og motorlampen to af dem, som skal få dig til at reagere øjeblikkeligt. Ignoreres disse advarsler risikerer du, at hele motoren bryder sammen eksempelvis fordi den mangler motorolie.
Værkstederne, som er tilknyttet autobutler.dk melder generelt om mange henvendelser fra bilejere, der oplyser, at motorlampen lyser. En motorlampe, der lyser orange, er en alvorlig fejl, da det betyder, at motoren er gået i et nødprogram. Som bilist skal man derfor tage advarslen alvorligt.
Har du ignoreret en advarselslampe med et alvorligt motorsammenbrud til følge, så skal du ikke regne med at være dækket ind under bilens garanti, da du som bilist selv har forvoldt skaden, som det hedder i forsikringssprog.
Det er altså ikke kun advarselslamperne, der kan komme op i det røde felt. Det kan man også som bilist, hvis det går galt, og man står tilbage med en hundedyr værkstedsregning.
Immune bilister
I dag har nyere biler et utal af advarselslamper, som fortæller bilisten, at en dør ikke er lukket korrekt, at regnsensoren ikke fungerer, som den skal, eller at man bør kontrollere dæktrykket.
Nogle biler har over 30 advarselslamper, og de mange lamper er helt sikkert med til at øge trafiksikkerheden.
Men det kan som bilist samtidig være svært at holde styr på alle advarselslamperne. En britisk undersøgelse har vist, at hele 98 pct. af de adspurgte bilister ikke kendte selv de mest almindelige advarselslamper. Godt nok var det i England, men tendensen er formentlig den samme blandt danske bilejere, og er man ikke en erfaren bilist kan advarslerne ligefrem skabe forvirring.
Samtidig kan de mange advarselslamper også gøre bilejere immune, da en række af advarselslampernes ikke nødvendigvis indikerer, at der er noget alvorligt galt med bilen. Selvom en lampe lyser, så kan man ofte køre videre, og derfor tillægges de lysende advarselslamper måske mindre og mindre betydning. Når der så endelig er en lampe, der lyser for en alvorlig fejl reageres der ikke i tide.
Har man ikke styr på advarselslamperne kan det altså få katastrofale følger. Derfor er hovedreglen også, at lyser der en advarselslampe, så tjek først i bilens servicebog, hvad symbolet betyder, inden du kører videre, og lyser lampen rødt, skal du altid standse bilen hurtigst muligt.
Læs også: Kaskoforsikring: Alt du skal vide om denne type forsikring
Følg disse 3 råd og undgå problemer
- Brug bilens servicebog til at lære de vigtigste symboler at kende. Hav altid servicebogen med, så du kan bruge den som ’opslagsværk’.
- Hvis lamperne lyser gult eller orange bør du undersøge om du kan køre videre. Dog skal du indenfor en overskuelig fremtid få tjekket bilen på dit værksted.
- Hvis enten motorlampen eller olielampen lyser rødt skal du straks køre bilen ind til siden og tilkalde autohjælp.
De vigtigste advarselslamper
Hører du blandt de bilister, som er i tvivl om de mange advarselslampers betydning, så har vi nedenfor oplistet de vigtigste.
Flere af lamperne kan benytte forskellige farver til at signaler omkring vigtigheden af en opdaget fejl på bilen, således kan en overset gul advarsel gå hen og blive rød på et tidspunkt hvis den ignoreres.
Som udgangspunkt betyder farverne dette:
Rød: Stop bilen hurtigst muligt og sluk motoren. Følg vejledningen i instruktionsbogen. Hvis du er i tvivl, så tilkald assistance.
Gul: En handling er påkrævet. Stop bilen og sluk motoren. Følg vejledningen i instruktionsbogen – du vil i mange tilfælde kunne køre til nærmeste værksted.
Grøn: Bruges til informationer og påkræver ingen handling fra chaufførens side.
Håndbremselampen Lyser håndbremselampen, kontroller om du har sluppet håndbremsen. Selvom du har sluppet den, så kan det enten være, at den har sat sig fast, at der mangler bremsevæske eller at bremsebelægningen er slidt ned. |
||
Motortemperatur er for høj Motoren kan være overophedet. Det skyldes måske, at bilen er løbet tør for kølervæske. Stop bilen og undersøg om der skal påfyldes kølervæske. |
||
Sikkerhedsselen Symbolet med sikkerhedsselen – en eller flere passagerer i bilen har ikke spændt sikkerhedsselen. Lampen slukker, når alle passagerer er fastspændt. |
||
Motorolie Oliekande-symbolet – bilen mangler motorolie eller olietrykket er for lavt. Stop bilen – efter 10 minutter kan du kontroller oliestanden mens bilen står på et plant underlag. Der skal være olie mellem min og max mærket på oliepinden. Hvis der mangler olie, så se i instruktionsbogen hvilken type din bil bruger. Påfyld olie, tænd bilen i max 5 sekunder. Hvis lampen slukker kan du køre på værksted for at få undersøgt, om olien er brugt eller tabt. Hvis lampen forbliver tændt tilkald assistance. |
||
Batteri Batteri-symbolet – der er problemer med strømforsyningen. Det kan skyldes, at generatoren ikke virker. Kør direkte til værkstedet. Når lampen lyser, kan flere af bilen elektroniske sikkerhedsforanstaltninger være ude af drift. |
||
Bremsesystem Bremse-symbolet – er håndbremsen trukket? Kan skyldes at der er fejl på en eller flere at bilens bremsesystemer. Kig i bilens instruktionsbog for yderligere information. |
||
ESP, Antiskrid, Antispin, ESC ESP-symbolet – bilens elektroniske stabiliseringsprogram er aktivt. Det sker som regel på våde og glatte veje. Kør forsigtigt, undgå enhver form for nødbremsning og tag foden fra gaspedalen, så farten sænkes. |
||
Dæktryk Dæktryksensor – symbolet indikerer, at lufttrykket på bilens dæk skal kontrolleres. |
||
Airbag / Selestrammer Fejl i airbag- og selestrammersystem – forsædepassagerens frontairbag er frakoblet. Kan ske, hvis der er placeret en barneautostol på forsædet. Forhør dig hos din mekaniker om alt er som det skal være. |
||
Motor Motor-symbolet – fortæller bilisten, at der er noget galt med motoren. Lyser lampen orange kør da straks bilen på værksted, hvor mekanikeren via bilens computer kan fejlsøge og finde problemet. Lyser symbolet rødt. Stop bilen og tilkald autohjælp! |
||
ABS ABS-symbolet – fortæller bilisten, at der er noget galt med ABS og/eller ESP systemet. I de fleste tilfælde virker bremserne stadig selvom anti block systemet (ABS) og eller ESP har en fejl. Du vil derfor kunne køre til nærmeste værksted for at få udbedret fejlen. |
||
Bremsebelægninger Bremse-symbolet – bremsebelægningen er slidt ned, og bilens bremseklodser skal udskiftes. Det er muligt at køre i bilen, men ikke ret længe, førend du får klodserne skiftet. |
Denne artikel blev forfattet af værkstedsportalen autobutler.dk